USA - landet för de rika och friska?


image28


Vem sa att USA är landet för bara rika och friska? Att man blir ruinerad om man inte har rätta sjukförsäkringen. Okej, vi erkänner så trodde vi också att det låg till. Vi var till och med riktigt rädda för att pallra oss till sjukan även om jag (Marika) råkade på en riktigt otäck sjuka, visst jag har en massa svenska försäkringar, men hur mycket täcker dem? och hur stor är självrisken? Man har ju hört att sjukhusräkningarna i USA verkligen inte är att leka med.. Men nöden har ingen lag så jag tog mig iallafall till ett ställe i Beverly Hills, förberedd på att det skulle kosta skjortan men tänkte ändå att min svenska försäkring skulle täcka det mesta. MEN newsflash!! Väl där får jag veta att undersökningen + alla mediciner (värde några hundra dollar = några tusen kronor) betalas av staten, skattepengar! Matilda råkade på samma sjuka i Sverige och hon fick glatt betala några hundra kronor för sin medicin, men här behövde jag alltså inte betala 1 cent! Sjukt men sant. Så nu är många av mina fördomar mot det amerikanska skattesystemet botade, eller en del av de i alla fall...  

Kommentarer
Postat av: Lovelymakeup

Hur kommer det sig att ny flyttade just till LA?

2008-02-08 @ 13:10:42
URL: http://www.lovelymakeup.se
Postat av: viktoria

Hellluuuu snygging :D Jag har precis skaffat den här nya bloggen, den gamla la jag ner för ett tag sen. hade såklart tänkt att ge dig den nya adressen babe :) vill bara säga hur KUL DET ÄR att ni har den här bloggen, I enjoy this very much! ah wuhu! :D forsätt skriv bara och ha de så bra gumman.
saknar dig me massa =/

2008-02-08 @ 16:43:24
URL: http://misscaptianoats.blogg.se
Postat av: Jessica Schön

Trevlig blogg tjejer! :)

2008-02-08 @ 17:29:07
URL: http://salongjessica.blogg.se
Postat av: MissMimmi

Jag säger detsamma, trevlig blogg! :) Kommer nog lägga till er bland favoriterna ;)

2008-02-08 @ 17:41:40
URL: http://missmimmi.blogg.se
Postat av: PP

marika vaancerar och skaffar blogg! marre.. jag är riktigt riktigt imponerad! dock kanske det är nån av de andra som har designat o grejat? inte riktigt din starka sida hehe!
det känns tryckt att du i alla fall har tur när del gäller sjukvården bättre än resorna. då kan jag andas ut *torkar svetten ur pannan*
puss påre

2008-02-08 @ 17:51:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0